Czytanie książek niemowlakom czy małym dzieciom niesie ze sobą wiele korzyści — od powolnego przyzwyczajania pociechy do brzmienia języka, przez udoskonalanie jej umiejętności poznawczych, aż do wzmocnienia więzi dziecka z rodzicami.
Pojawia się zatem pytanie: co najlepiej czytać, żeby pociecha skorzystała na tym najlepiej?
Książki dla niemowląt
Czytanie książek dziecku można bez problemu rozpocząć już od czwartego miesiąca ciąży — to właśnie wtedy pociecha zaczyna odbierać bodźce dźwiękowe z otoczenia. Należy jednak pamiętać, że głośne czytanie jest wystarczającym stymulantem dla dziecka i nie powinno poddawać się malca dodatkowym bodźcom, stąd też nie ma potrzeby sięgania po książeczki kontrastowe. Zdecydowanie wystarczą odczytywane na głos rymowanki, wierszyki czy bajki.
Wcześniej wspomniane książeczki kontrastowe będą ciekawym urozmaiceniem czytania dla dziecka, które ukończyło trzy miesiące życia. Tego typu lektury zawierają nieskomplikowane ilustracje w wyrazistych, kontrastujących ze sobą kolorach, co odzwierciedla sposób postrzegania świata przez maluszka i dodatkowo pozytywnie wpływa na rozwój jego narządu wzroku. Po skończeniu 6 miesiąca życia dziecko jest podekscytowane odkrywaniem tajników świata dźwięków, dlatego dobrym wspomagaczem nauki czy naśladowania nowych odgłosów są książki dźwiękonaśladowcze.
Poza intrygującymi obrazkami zawierają one różne odgłosy, np. zwierząt gospodarskich (polecana pozycja to „Księga dźwięków”). Szósty miesiąc życia jest także momentem, gdy niemowlę włącza się w aktywne uczestnictwo w procesie czytania — nie tylko obserwuje ilustracje, lecz także zwraca uwagę na rytmikę oraz artykulację dźwięków. Aby pobudzić pamięć dziecka, warto skupić się na rytmice wypowiedzi, dlatego polecanymi tekstami do czytania są wiersze bądź rymowanki (np. Tuwima czy Brzechwy).
Więcej o wczesnych etapach rozwoju dziecka znajdziesz w serwisie https://bajkowy.pl/.
Książki dla dzieci
Starsze dziecko — od trzeciego roku życia — powinno mieć już swobodny dostęp do czytanych mu książek. Ponieważ maluch najpewniej będzie zrzucał lektury z półek, próbował po nie sięgać czy przewracał strony, warto zaopatrzyć się w książki grubsze, o stronach wykonanych z tektury. Treść tych pozycji powinna zaciekawić dziecko, więc warto zdecydować się na książeczki z zagadkami lub edukacyjne (do uczenia liter, cyfr czy kolorów).
Z kolei przedszkolak powinien czytać i słuchać historii, które rozbudzą w nim ciekawość świata, pobudzą wyobraźnię i uruchomią fantazję. Takie funkcje spełniają między innymi baśnie, niosące ze sobą także cenne przesłanie uczące dziecko szacunku do drugiego człowieka. Najpopularniejszymi pozycjami są: „Baśnie” Hansa Christiana Andersena, „Kubuś Puchatek”, „Miś uszatek”, „Pippi Pończoszanka” oraz „O Doktorze Dolittle i jego zwierzętach”.